| Piłka nożna / PKO BP Ekstraklasa
Polskie kluby piłkarskie, które występują obecnie w ekstraklasie, zanotowały rekordowo wysokie przychody w kwocie 1,168 miliarda złotych w sezonie 2023/24 – wynika z raportu przygotowanego przez firmę Grant Thornton. Największe wypracowała Legia Warszawa – 267 mln zł.
W raporcie sporządzonym we współpracy z Ekstraklasą S.A. oraz klubami uwzględniono przychody z tytułu praw mediowych i marketingowych, wpływów z dnia meczowego (sprzedaż biletów, catering), wpływów komercyjnych (np. sprzedaży gadżetów klubowych) oraz transferów.
Jak wynika z dokumentu, kwota 1,168 mld złotych jest o 27 procent wyższa niż sezon wcześniej, kiedy również padł rekord.
– Kolejny rok z rzędu rosną przychody klubów, w tym środki przekazywane przez Ekstraklasę S.A., zwiększa się też frekwencja stadionowa, a tempo tych wzrostów plasuje nas w europejskiej czołówce. Co ważne, coraz lepsze zaplecze finansowe klubów przekłada się na sukcesywny awans Polski w rankingu UEFA w ostatnich latach – powiedział prezes spółki zarządzającej rozgrywkami Marcin Animucki.
W poprzednim sezonie Legia zajęła trzecie miejsce, ale pod względem przychodów zdeklasowała wszystkich rywali. Kwota 267,03 jest wyższa niż wpływy klubów z kolejnych dwóch miejsc: Lecha Poznań – 123,1 mln zł oraz Rakowa Częstochowa – 114,60.
Dla porównania, osiem klubów z dolnej części rankingu: Puszcza Niepołomice, Warta Poznań, Korona Kielce, Piast Gliwice, Ruch Chorzów, ŁKS Łódź, Radomiak Radom i Stal Mielec uzyskały łącznie mniejsze przychody niż sama Legia – 227,43 mln zł. (w przypadku beniaminków uwzględniono dane z 1. ligi). Jagiellonia Białystok, która zdobyła tytuł, zanotowała wpływy na poziomie 59,56 mln zł.
Przychody niemal wszystkich klubów wzrosły w porównaniu z wcześniejszym sezonem. Spadek zanotowały tylko Lech – o 60,63 mln zł oraz KGHM Zagłębie Lubin – o 1,19 mln. W przypadku "Kolejorza" najważniejszym czynnikiem, który wpłynął na tę różnicę, jest fakt, że w sezonie 2022/23 klub uczestniczył w europejskich pucharach, a rok później już nie.
Wzrosła także liczba kibiców, którzy oglądają mecze najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce. Łącznie na stadionach pojawiło się 3,675 mln osób, średnio 12 303 na spotkanie. To stawia ekstraklasę na ósmym miejscu wśród rozgrywek ligowych w Europie. Najwyższą średnią frekwencją może pochwalić się Lech Poznań – 24 852 widzów na mecz.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.